bildbomb grekland, kreta

2011-08-22 / 19:16:25
Hoppas ni är laddade för nu trycker jag på avtryckaren. Bildbomben från Kretaresan kan starta. Tog hur många bilder som helst, som förmodligen kommer hamna lite här och var i några inlägg framöver, men här har vi en liten resume från resan. Om det är något ni undrar är det bara att fråga.                                                                          .                                                                                                                                                                   Ett trött gäng som knappt sovit någonting, i väntan på planet                                                                               .                                                                                                                                                                     .                                                                                                                                                                     Lämnar ett regnigt Sthlm och Arlanda med en övertaggad syster                                                                        .                                                                                                                                                                     Flygplansmat och flygplanscola. Maten på ditvägen (på bilden) var jättegod om man jämnförer med maten hem. Så sjukt äckligt                                                                                                                                                .                                                                                                                                                                   Väl framme i Grekland. Flygplatsen i Chania var inte bland topp 5 om man säger så. Allt var helt rörigt och man visste varken ut eller in, ni som besökt den flygplatsen vet nog hur jag menar. Efter ca. 1 timme var vi iallafall uppplockade av AirTours som guidade oss till hotellet. SeaSide hette det, ett riktigt fint hotell med världens bästa PoolBar ägare som var hur gulliga och fina som helst. Mannen på bilden var en såkallad ''trafikljusunderhållare'', hahaha... så fort det blev rött var han framme med sina tygbitar och dansade                                                      .                                                                                                                                                                     Hotellet vi bodde på                                                                                                                                        .                                                                                                                                                                   Haha, ovanför en butik satt denna väldigt glamorösa skylt.....                                                                             .                                                                                                                                                                      Kato Stalos Beach. När vi kom fram på eftermiddagen på hotellet sprang vi direkt ner i vattnet. Det var ca. 35-40 grader varje dag och vattnet var runt 30 grader varmt, sååå skönt. En dag kom det in vindar från Zaharaöknen, det var så blåsigt att det inte gick ligga och sola....                                                                                              .                                                                                                                                                                     Första kvällen blev vi glatt överaskade av att våran storkusin och hennes kille också var där, dom hade stått och spionerat på mig när jag låg i vattnet och jag blev överlycklig när vi kunde tillbringa 2 dagar tillsammans innan dom åkte hem, dom hade redan varit där några dagar före oss                                                                           .                                                                                                                                                                      Första kvällen åkte vi även in mot Chania stad. Det är ett tips om du åker till typ Kato Stalos, Agia Marina eller Platanias då det mest är turistbutiker där. Det tar ca. 40 min med buss och lite mindre med taxi. Dock hade vi så otur att det blev taxistrejk efter typ 2 dagar så vi fick trängas och ha syrebrist i bussarna dit. Bussarna på ön var helt sjuka, dom bara körde förbi och kastade ut folk hursomhelst. När vi skulle till Platanias en kväll så var bussvärden helt vild och skrek på oss ba ''Ella, ella, go back, go baaack!'' Vi gick bakåt och sedan frågade han vart vi skulle, Stefan som skulle svara hörde lite fel och svarade ''Sweden.'' Busschauffören tittade på oss konstigt och sa ''Get out of the bus here...'' så vi fick gå typ flera Km... Hahah                                                                  .                                                                                                                                                                   En dag hyrde vi en bil, tror det var den varmaste dagen.... vi åkte iallaflal upp mot bergen och över till norra sidan av Kreta. Det var helt sjukt varmt ute, och 2 timmar i en dålig bild med dålig AC runtkörandes bland massa små, små 1 metersbreda vägar var inte det roligaste. Men fint var det                                                                 .                                                                                                                                                                   Efter den painfulla bilturen var vi framme på vääärldens finaste plats. Elafonissi. Där badade vi och solade nån timme innan vi begav oss hem                                                                                                                          .                                                                                                                                                                     På vägen hem så var vi vrålhungriga så vi stannade på en liten randomrestaurang och köpte mat. Fyfan vad äckligt det var att sitta där, myror överallt och läskiga kryp. Men den Grekiska salladen var nog number 1 av alla jag åt under veckan. Maten på Kreta var inte alls varierande, samma mat överallt. Skirtråkigt. Vill inte veta hur många Chicken Souvlaki jag åt...                                                                                                                      .                                                                                                                                                                     Efter dagen på Elafonissi brände jag hela ansiktet och öronen. men vart även ganska brun                                   .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      .                                                                                                                                                                     Köpte fina klänningar med sis. Sen bar det hemmåt.                                                                                           . Förlåt för väldigt rörigt inlägg, var tvungen att göra punkter överallt och så för enterknappen slutade funka... Haha min otur. Mer bilder kommer då och då. Love Crete