tips: close up filter

2010-11-12 / 21:22:33
Det är några som undrat lite hur jag fotar mina ''macro'' bilder, och undrat vilka inställningar jag kör på, samt vilket objektiv osv. Sanningen är den att jag inte har något macroobjektiv, utan jag använder utav någonting som kallas ''closeup filer''. Dessa filter är ett litet filter du skruvar fast på kameran längst fram som vilket annat filter, och du kommer närmare det objekt du vill fota utan några problem. Det finns även close up +2, och closeup 4 +. Jag har ett close up 10 +. Siffrorna 2, 4, 10 beror på hur många gånger närmare man kommer. Alltså kommer jag 10 gånger närmare med ett + 10, osv. Ni förstår?
.
Detta filter kostar ungefär 200 kronor, om jag inte minns fel.


Jag tänkte visa med otroligt dåliga ''visningsbilder'' som jag bara snabb tog. Dem är typ skakiga. Men här är iallafall en bild som jag tagit med kitobjektivet, det närmaste jag kunde komma. Jag zoomade in så mycket som möjligt och gick så nära som möjligt. Det här var det närmaste jag kom. Denna bild är som sagt UTAN filtret.


Här har jag skruvat fast filtret, och voila så är vi på kanten av ljuslycktorna jag fotade. Dock är denna bilder skämmigt ful, oredigerad och äcklig. Men det går galant att fota små kryp och annat med detta filter. Det gäller bara att jobba med det bra, få in fokus och hitta ett bra objektiv, då lovar jag dig att du kan få riktigt häftiga bilder.

Lycka till nu alla som ska köpa close up filter, det är verkligen någonting jag rekommenderar!
:D
Kommentarer
Postat av: grottis

na kan du ta hänsynslösa närbilder på folk som avslöjar varenda finne i ansiktet ;)

pussar <3

2010-11-13 @ 12:23:04
URL: http://grottmanniskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0